موفقیت نهایی Demon’s Souls آهسته بود، اما این یک شاهکار نبود. سری Souls اکنون یک پدیده تمام عیار است و شیدایی با Bloodborne به اوج خود رسیده است. با تشکر از سونی، هزاران بازیکن جدید در حال تجربه Bloodborne به عنوان نقطه ورودشان به بازی های فوق العاده چالش برانگیز نرم افزار هستند. اما ممکن است ایده آل نباشد. در این مقاله به بررسی بازی Bloodborne خواهیم پرداخت، لطفا با ما همراه باشید.
Bloodborne تکامل قابل توجهی در سری Dark Souls است. تغییرات زیادی که در مورد گیم پلی اصلی خود ایجاد شده است – همان اصول مبارزه و سفارشی سازی که از ابتدا بازی ها را هدایت کرده اند – مانند یک واکنش مستقیم به بازیکنان در عناوین گذشته به آنها اعتماد کرده اند، احساس می شود.
اکنون نبردها بسیار سریع تر از گذشته است و سپرها عملا وجود ندارند. جنگ اکنون کاملا واکنشی است. پیش بینی می کنید که دشمنان بعدی شما چه کاری انجام خواهند داد، این موضوع مهم است. حرکات دشمنان و اجرای حملات قدرتمند ” visceral” – استفاده از سلاح گرم مانند blunderbusses – اکنون مهمترین مانور در دسترس است. روزهای پنهان شدن در پشت سپرهای غول پیکر و اینکه خود را در زره های سنگین و ضخیم ایمن کنید، تمام شده است. بازیکنان ماهر Souls سالهاست که این کار را انجام می دهند، اما Bloodborne همه را وادار می کند تا آن الگوی را بشکنند.
انبوه از بازیکنان جدیدی به این بازی سوق پیدا کرده اند، ممکن است زمان انتخاب راحت تری نسبت به کهنه کاران Souls داشته باشند که برای زنده ماندن از بازی های گذشته مجبورند روش هایی را توسعه داده اند، بیاموزند. با این حال به نظر می رسد بازیکنان به جای کشف طیف گسترده ای از استراتژی های مناسب، به یک سبک مجبور می شوند. آیا واقعا این پیشرفت است؟
یک نکته مثبت، استراتژی هایی که عناوین قبلی خود را از جذابیت بازی کم می کردند، حذف شده است.
ببررسی بازی Bloodborne نشان می دهد که شما این امکان را ندارید تا با بستن دم دشمنان یا تیرهای سمی سلامتی آنها را هدف قرار دهید ( تیرهای سمی وجود دارد، اما آنها نادر و نسبتا ناکارآمد هستند). دشمنان غالبا در تعقیب و گریز قرار دارند، بنابراین گرفتن اسلحه و فرار تا زمانی که علاقه خود را از دست بدهند نیز کمتر موثر است. بنابراین تنها راه پیشرفت در Bloodborne، بهبود مهارت است.
دنیای Bloodborne کاملا شگفت انگیز است، تا حدی که بیگانه های ترسناک و دیگر هیولاهای غیرقابل توصیف را می توان زیبا دانست.
دنیای بازی ها عموما بسیار عجیب و غریب بوده است. به وسیله ژانرهای فانتزی قدیمی به همراه اساطیر غنی می توان یک بازی تاریک ساخت. توسعه دهندگان کاملا آزاد هستند تا دنیایی پر از مکان ها، سلاح ها و دشمنان کاملا بی نظیر را بسازند. در ادامه بررسی بازی Bloodborne نگاهی به دنیای زیبای بازی می اندازیم.
هیولاهای شگفت انگیز درختی مانند شاخک های چوبی به برج ها و پل ها چسبیده اند، در حالی که شهرها توسط نیروهای ناشناخته دیوانه شده اند و نیرو می گیرند و اسلحه هایی را علیه شما جمع می کنند. محیط ها از قلعه های متروک و غول پیکر تا حفره های سمی و پر از وحشت غوطه وری هستند. شما کابوس های زنده و موجودات مبارز را مشاهده می کنید.
این بازی سبک نقش آفرینی را به نمایش می گذارد. هنگامی که وارد یارنام می شوید، به اسم شکارچی صدایتان می کنند. البته عجله نکنید، تا پایان بازی صدها بار مرگ را تجربه خواهید کرد. بازی مانند دیگر نسخه ها، یک منطقه امین به نام رویای شکارچی دارد که نقش بسیار مهمی در بازی ایفا می کند. وقتی که به مقدار مناسب اکو خون کسب کردید و قصد داشتید خود را ارتقا دهید، به این منطقه رجوع کنید و از واحد پول رایج بازی بهره ببرید.
مانند دیگر بازی Souls ،Bloodborne همین گونه شروع می شود که به دست یک برنامه نویس دیگر، ممکن است روایتی منسجم باشد. شما به Yharnam آمده اید به دنبال چیزی به نام paleblood، و پس از دریافت یک انتقال خون ناقص، شما خودتان را در شب شکار به دام افتاده می بینید. به عنوان یک شکارچی تازه به وجود آمده، شما به این شهر مبادرت می کنید که جانوران را ذبح کنید و خون آنها را جمع کنید و به کلیسای شفا اسرارآمیز و شوم نزدیکتر شوید و ممکن است جواب هایی را در اختیار شما قرار دهد.
سپس، به طور طبیعی، شما به ابعاد متفاوتی منتقل می شوید و با یک جانور عنکبوت مانند می جنگید، در بازگشت می فهمید که آسمان به رنگ بنفش تبدیل شده است، بیگانگان شهر را تسخیر کرده اند. از بازیکنی که اخیرا Bloodborne را تمام کرده است بپرسید که این داستان چیست و احتمالا آنها لبخندی خواهند زد. چند روز بعد از آنها بخواهید ممکن است ایده هایی داشته باشند. برای بسیاری، این بخشی از یک درخواست است. بازیکنان در انجمن هایی مانند Reddit دور هم جمع می شوند تا در مورد تئوری ها و “آنچه در آن معنی دارد” بحث کنند. اما طرح Bloodborne در مکانی بسیار جالب شروع شد و برای یک بار خوب خواهد بود که یک موضوع روایت منسجم تری داشته باشیم که تجربه را با هم مرتبط می کند.
شما می توانید همه چیزهای دیگر را در Bloodborne تکمیل کنید، بدون اینکه قدم در یک Chalice Dungeon بگذارید، اما این یک اشتباه است. این سطوح، کاملا جدا از بقیه بازی است، مفهومی را ارائه می دهند که تازه در سری Souls ارائه شده است: تصادفی.
شما باید قبل از شروع بازی، تعدادی از Chalice Dungeons را طراحی کنید که به طور تصادفی انتخاب نشده اند، اما پس از رسیدن به آن نقطه، با یک منبع بی پایان از محتوای جدید برای کشف، انفرادی یا با دوستان خود خواهید یافت. سرانجام چالش برانگیزترین مبارزه را که به شما ارائه می دهند و همچنین جوایز خوبی دارند.
در ادامه بررسی بازی Bloodborne به سراغ اسلحه های بازی می رویم. مانند محیط و موجودات، اسلحه های Bloodborne از بازی های گذشته قابل تشخیص نیستند. شمشیری را به چکش تبدیل می کنید، یا شمشیری که به یک شمشیر بسیار بزرگتر تبدیل می شود، یا عصایی مانند یک شلاق دو برابر می شود. تبدیل این سلاح ها در وسط جنگ منجر به حرکات ویژه قدرتمند می شود و آنها توسط سلاح های متنوعی که شامل تپانچه، اسلحه ، تفنگ و حتی شعله های آتش است، تقویت می شوند.
با این وجود، در کل گزینه های بسیار کمی در Bloodborne نسبت به بقیه سری ها وجود دارد. این بازی فقط بخشی از انواع مختلف سلاح های موجود در Dark Souls 2 را در اختیار شما قرار می دهد. در حال حاضر فقط یک کلاس زره پوش وجود دارد که از کلاه، دستکش، شلوار و پیراهن تشکیل شده است و تقریبا از نظر آماری یکسان است. شما به هیچ وجه نمی توانید این موارد را ارتقا دهید و هر سلاح اکنون تنها با استفاده از یک نوع مواد از یک مسیر ارتقاء برخوردار است. این بدان معنا نیست که دیگر شمشیرهای رعد و برق، جواهرات مقدس و شلاق های سمی وجود ندارد. علاوه بر سنگهای جدید که می توانید آزادانه در داخل و خارج از سلاح ها برای تغییر کوچک وضعیت تغییر دهید.
لیست ویژگی های بازی های گذشته که از Bloodborne رفته است، ظاهرا پایان ندارد. هیچ جادوها و یا معجزه یا pyromancies وجود ندارد؛ فقط چند مورد که به شما امکان می دهند در ازای مهمات که احتمالا از اسلحه های خود استفاده می کنید، به قدرت های اضافی نسبتا ضعیفی تبدیل شوند. شما دیگر نمی توانید حلقه ها را تجهیز کنید، فقط “رونز” هایی که آمار و توانایی های شما را به روش های بسیار اندکی تغییر می دهند. تمرکز کلی در Bloodborne بدیهی است بر کیفیت بیش از کمیت است، اما دشوار نیست که احساس کنید چیزی در این روند گم شده است.
انگیزه اصلی برای عرضه مجدد بازی های Souls این بود که انواع مختلفی از شخصیت ها را امتحان کنید، چیزی که باید در Bloodborne به طور مضاعف صادق باشد، جایی که شما نمی توانید بعد از تراز کردن شخصیت خود را مجددا اختصاص دهید. چنین تکنیک های پراکنده ای از تاکتیک های مناسب، دلیل کمی برای شروع یک شخصیت جدید وجود دارد. این سبک مبارزات همگن باعث می شود نبردهای بازیکن-مقابل-بازیکن هم اکنون خسته کننده باشد. این موضوع همیشه تا حدودی صادق بوده است، در حالی که بازیکنان PVP Souls معمولا فقط بر روی چند اسلحه و جادو برتر می شدند. عادت های بازیکنان در اینجا با آزمایش های جامعه به مرور زمان تکامل می یابد، اما بطور کلی Bloodborne طیف ناامید کننده ای از سبک های بازی را ارائه می دهد.
از طرف دیگر، Bloodborne دارای تخیل ترین دشمنان و افراد محلی در هر بازی تاکنون است و همه چیز خیره کننده به نظر می رسد. از نظر هنری، این بازی بی عیب و نقص است، فقط با همان موارد فنی که به نظر می رسد همه بازی ها را دچار طاعون می کند، آسیب پذیر نیست. گرافیک ها و افکت های Bloodborne، مانند ذرات موجود در هوا و آتش سوزی در انتهای مشعل شما، به نظر باورنکردنی می رسد، اما وقتی تعداد دشمنان روی صفحه شروع به بطشتر شدن می کنند – تا سطوح واقعا چشمگیر، شایان ذکر است – بازی می تواند به طرز چشمگیری کند شود. مسئله فریم در چند نفره به طور قابل توجهی تشدید می شود و دیدن عدم تصحیح مشکلاتی که قبلا دیده بودند ناامید کننده است.
سایر موضوعات بازی بیشتر مبتنی بر طراحی هستند و حتی کمتر قابل بخشش هستند. طراحی سطح Bloodborne با استفاده از بهترین های Demon’s Souls و Dark Souls، محیطی پیچیده و عاشقانه را آشکار می کند که به دنیای کاملا مجزا و جداگانه ای نیز باز می گردد که از آن می توانید به ده ها منطقه مختلف پرش کنید (نسخه بازی آتش سوزی) اما عارضه جانبی این ساختار این است که شما نمی توانید از یک منطقه به منطقه دیگر پرش کنید. ابتدا باید به hub world برگردید، سپس از آنجا به منطقه ای که می خواهید بروید. با توجه به اینکه مدت بارگیری ناخوشایند Bloodborne با توجه به گزارش برخی از موارد در حال بهبود است – این یک محدودیت ناامیدکننده است.
سیستم درمانی جدید نیز مشکل ساز است. ویال های خون، بر خلاف بازی های گذشته Estus ، روی یک دکمه اختصاصی طراحی شده اند که اگر عادت کنید، یک تغییر مثبت است. مانند “healing greens” در Demon’s Souls، ویال های خون محدود هستند و به طور خودکار پر نمی شوند. با این وجود، شما تعدادی می توانید به طور همزمان حمل کنید و تعدادی اضافی را می توانید در فضای ذخیره سازی در منطقه hub دخیره کنید. ویال ها یک قطره معمولی از دشمنان هستند، بنابراین این بیشتر به پیشرفت شما را مربوط می شود. شما چند مورد استفاده خواهید کرد، سپس چند مورد دیگر پیدا می کنید و همه چیز خوب است. اما وای بر کسانی که در یک دعوا با رئیس و یا برخورد سخت دیگر دچار آسیب بشوند که به سرعت خود را کاملاً از وسایل شفا پیدا می کنند (و گاهی اوقات گلوله ها).
اگر روی گلدان های خونی خشک هستید، ممکن است مجبور شوید دوباره به منطقه قبلی برگردید تا برخی از آنها را پرورش دهید. این هم مجازات ناکامی و هم آموزش بیشتر برای روبرو است که در آن گیر کرده اید. به احتمال زیاد قصد این است که بازیکنان را از پرتاب خود به سمت رئیس ها باز باندازد تا اینکه خوش شانس نباشند. بر روی کاغذ خوب به نظر می رسد، اما واقعیت این است که مرگ در Bloodborne به اندازه کافی مجازات می کند بدون اینکه بازی مانع دیگری برای شما و پیشرفت شود. مانند نبرد و اعتماد به نفس گذشته بازیکنان به سپرها و زره های سنگین، از نرم افزار می خواهد در عادت ها دخالت کند و شما را مجبور کند تا مدتی چیز دیگری را امتحان کنید. اما با انجام این کار آنها یک تجربه ناامید کننده – از دست دادن مکرر – حتی بدتر را به نمایش می گذارند.
هر چقدر هم که فکر کنید ماهر هستید، این اتفاق برای شما رخ خواهد داد. حتی اگر راه خود را از طریق Dark Souls 2 عوض کرده اید، در Bloodborne مبارزه وجود دارد که باعث می شود تا شما دچار گیج شوید. اکنون بیشتر رئیس ها چندین مرحله دارند و نبردها روانتر از همیشه است. یکی از رئیس های اولیه شروع به مسموم کردن با حملات در نیمه راه مبارزه می کند و در پایان هر وقت به نزدیکی آن بروید مسموم می شوید. سایر دعواها شما را در برابر دشمنان پرسرعت و چابک قرار می دهد و شما را با خسارت های مداوم بیمار می کند و خواستار مهارت عظیمی برای غلبه بر آن است.
و با دیگر شخصیت های انسانی این بازی که به نوعی با سرعت غیر انسانی حرکت می کنند، می جنگید، دائما خود را شفا می دهد و بی نهایت با گلوله های نامتناهی شما را آزار می دهد، تا این حد گذشته بروید “چالش برانگیز” و به خوبی در ناامید کننده که برخی از بازیکنان ممکن است آنها را” آسان “بدانند، کلمه ای که – با وجود مشکل نامطلوب این بازی ها – بندرت در سری ها اعمال می شود. بازی ها سخت است، اما معمولا عادلانه هستند. در Bloodborne، همیشه اینگونه نیست.
بررسی بازی Bloodborne نشان می دهد که برخی تغییرات مثبتی در قسمت چند نفره ایجاد شده است، اگرچه اشتباهات گذشته نیز در آنجا تکرار شده است. ارتباط با دوستان ساده تر از همیشه است – حداقل در تئوری. می توانید یک رمزعبور تنظیم کنید و دوستانی که به همان شخصیت ها وارد می شوند باید وقتی زنگ های مربوطه را می زنید، بتوانند مستقیما با شما ارتباط برقرار کنند. اما به دلایل نامعلوم این متناقض کار می کند و اینکه آیا شما واقعا در احضار کسی موفق هستید یا نه، یک “بینش” ارزشمند را از دست می دهید که می تواند به عنوان ارز برای خرید مواد و زره ها نیز استفاده شود. تعدادی از این اشکالات را به وجود بیاورید که باعث می شود رئیس های خاصی غیرقابل دستیابی نباشند یا مانع پیشرفت شما در بازی از راه های دیگر شوند و تجربه ای دارید که از همه راه های اشتباه می تواند ناامید کننده باشد. اینها همه مواردی است که می تواند و امیدوارم با تکه های آینده برطرف شود، اما این تجربه فعلی است و ذکر آن ذکر شده است.
برخی از مسائل مربوط به بررسی بازی Bloodborne عبارتند از نشانه های ناشی از عشق پرشور سری Souls، در حالی که برخی دیگر گام های قابل توجهی از بازی های قبلی نرم افزار هستند. خبر خوب این است که وقتی در هانت در آغوش گرفته اید، دستانتان عرق می کند و خون را در گوش های خود می اندازد تا وقتی که صدای آن و صدای دشمنان غیر انسانی شما شنیده می شود، به راحتی امکان پذیر نیست. Bloodborne بی نقص نیست، اما مانند پیشینیان خود – و برخلاف اکثر بازی های ویدیویی – بسیار مستقیم از فداکاری و توجه بازیکنان به جزئیات برخوردار است. این یک بازی گیمر است: شما دقیقا به همان اندازه وارد بازی می شوید و کسانی که مایل هستند خود را به Bloodborne تحویل دهند، با کمال میل و خوشحالی رشد می کنند. حداقل، تغییر نکرده است.
مزایا
- گیم پلی بیش از حد چالش برانگیز
- جهان فوق العاده عالی
- گرافیک زیبا و صداگذاری بی نظیر
- طراحی شگفت انگیز دشمنان
نقص ها
- داستان غیرقابل توصیف
- سفارشی سازی سلب شده
- تعداد کم انواع گیم پلی
- اشکالات و مشکلات در طراحی
امیدواریم از بررسی بازی Bloodborne لذت ببرید. لطفا نظرات خود را راجع به بازی ها برایمان بنویسید.
خرید گیفت کارت پلی استیشن از فروشگاه گیفت گیفت
برای خرید دیجیتالی بازی و محتوای مربوط از فروشگاه پلی استیشن به خرید اعتبار از طریق گیفت کارت های PSN نیاز خواهید داشت.
برای خرید گیفت کارت PSN با مناسب ترین قیمت می توانید به فروشگاه گیفت گیفت سر بزنید.
علاوه بر این برای آگاهی از تخفیف گیفت کارت های متنوع می توانید در کانال گیفت گیفت در شبکه های اجتماعی عضو شوید.